Ingatlannet.hu logo

Ezt oldják meg az albérletkezelők

A bérbeadás szép hasznot tud hozni az ingatlantulajdonosoknak, de nem mindenki szeret vagy tud vele foglalkozni. Ezért még azonban nem kell róla lemondani, mert már vannak olyan cégek, amelyek helyettünk elvégzik ezt a feladatot. Ez persze kiadás, így kisebb lesz a bevételünk, de a vesződségünk is.

Sok a vesződség a lakáskiadással

Sokszor még azok is húzódoznak a lakáskiadástól, akik befektetési céllal vásárolták a lakást, inkább az ingatlan értéknövekedésére alapoznak, mert a kiadás macerás dolog. Nem szeretnék, ha bérlőik gyorsan lelaknák az ingatlant, nem akarnak szerelők után rohangászni, a bérlők ügyes-bajos dolgaival foglalkozni.

Sokak jogos félelme az is, hogy ha a bérlő nem fizet, nehéz kiköltöztetni, és százezres kifizetetlen közműszámlákat hagyhat maga után. Ezektől a problémáktól jelentős részt megszabadulhatunk egy profi albérletkezelő cég szolgáltatásainak igénybevételével. Ez persze kiadás, így kisebb lesz a bevételünk, de a vesződségünk is.

Ezt a tényezőt érdemes figyelembe venni akkor, ha azt számoljuk ki, hogy milyen hozama lehet egy ingatlanbefektetésnek, milyen bevételek mellett milyen költségekkel kell számolnunk.

Ha csal a pénzt akarjuk látni a lakáskiadásból

Budapesten számos albérletkezelő céget találni, de többségük a belső pesti és budai kerületekre szakosodott. Vidéki városok közül Debrecenben találtunk albérletkezelőt, de valószínűleg más nagyobb városokban is van egy-egy ingatlaniroda, amelynek az albérlet közvetítés mellett van ilyen szolgáltatása is, érdemes a helyi ingatlanosoknál érdeklődni, kit tudnak ajánlani.

Kinek éri meg ilyen cégeket igénybe venni?

Leginkább azoknak külföldieknek, akik Magyarországon is van igatlanuk, azoknak a magyaroknak, akik külföldön dolgoznak, vagy más városban élnek. Továbbá azoknak is, akiknek több kiadó ingatlanuk van, és nem tudnak mindegyikkel foglalkozni, vagy akik nem szeretnék felvállalni a konfliktusokat problémás bérlőkkel, túlszámlázó szerelőkkel, takarítókkal, illetve nincs idejük ezzel foglalkozni.

Vannak olyan cégek, amelyek elsősorban külföldi tulajdonosok hosszútávra kiadó ingatlanjainak ügyeit intézik, de vannak akik belföldieknek is szívesen dolgoznak. Egy másik üzletág a szakmán belül, akik a rövidtávú lakáskiadás, az Airbnb-n, a Booking.com-on, a Szállás.hu-n, kiadott lakások sokkal komplexebb és munkaigényesebb feladatait vállalják magukra.

Általában eldönthetjük, hogy csak az “alapcsomagot” választjuk, vagy szeretnénk extra szolgáltatásokat is kapni. A különböző cégeknél, némileg eltérő számú és típusú szolgáltatásokból választhatunk, ezért érdemes az interneten keresgélni, hogy ki ajánl ahhoz hasonlót, amit kapni szeretnénk.

Mit kapunk az albérletmenedzsment cégektől?

Van ahol a kezdő csomag 420 euróért tanácsadást, közmű, kábel TV, telefon átírását és a lakásbiztosítás megkötését ajánlja.

A bérlőkeresés önmagában is egy piacképes termék, külön is megvásárolható, (ezt néhol külön, egy havi bérleti díjért megkaphatjuk a csomagban is),

A normál szolgáltatás általában magában foglalja:

  • a bérleti szerződés megkötését,
    a bérlővel való rendszeres kapcsolattartást,bérleti díj beszedését,
  • az ingatlan rendszeres ellenőrzését,
  • közműveknél mérőórák leolvasása, bediktálása,
  • a bérlő ellenőrzését, hogy eleget tesz-e számlafizetési kötelezettségeinek (villany, víz, gáz, közös költség, internet, telefon, kábel TV),
    a bérlemény állapotának és rendeltetésszerű használatának ellenőrzését,
  • az esetleges műszaki karbantartási munkák szakszerű elvégzését, meghibásodás esetén azok javíttatását,
  • az egyes közműszolgáltatóknál teljes körű ügyintézést,
  • a bérleti szerződés megszűnése esetén az ingatlan ellenőrzését, leltár egyeztetését,
  • az ingatlan takaríttatását.

Ezen kívül szükségünk lehet még arra is, hogy a megbízott cég a nevünkben eljárjon a társasház közös képviselőjénél, képviselje az érdekeinket a lakógyűléseken, csomagolás, költöztetés és hasonló segítségekre, amelyekért felárat kell fizetnünk.

A legtöbb segítségre pedig akkor van szükségünk, ha a nem fizető bérlő kilakoltatására és egyéb rendkívüli helyzetek megoldása válik szükségessé.

Mennyibe kerül?

A hosszú távra kiadott lakások esetében a lakásmenedzsment díja általában a bérleti díj 10-12 százaléka, amelyet vagy a bérleti díjból vonnak le, vagy a bérbeadó külön fizeti.

Mit nyújtanak a turisztikai célú kiadást menedzselő cégek?

Az Airbnb-zés, vagy más online platformon bonyolított lakáskiadás menedzselésére legtöbbször erre szakosodott specialisták vállalkoznak, akik főként Budapesten találhatóak.

Az alapcsomagok nagyjából a következőket tartalmazzák:

  • non-stop recepció éjjel-nappal fogadja a vendégeket,
  • éjjel-nappal válaszolnak a vendégek megkereséseire és kezelik problémáikat,
  • létrehozzák és folyamatosan naprakészen tartjuk a bérbeadó profilját a szálláskereső oldalakon, megszervezik a fotózást és hirdetések szövegét,
  • be- és kijelentkezés lebonyolítása,
  • profi takarítás és mosás,
  • dinamikus árképzés amely figyelembe veszi az évszakot, munkanapokat, jelentős sport eseményeket, fesztiválokat, folyamatosan optimalizálja az éjszakánkénti árat, hogy a lehető legmagasabb bevételt érje el,
  • foglalási naptár kezelése,
  • magyar mobiltelefonszám a vendégekkel való kapcsolattartáshoz,
  • az ingatlan rendszeres karbantartása,
  • az adminisztráció kezelése minden hónapban elszámolnak a bevételekkel, vezetik a vendégkönyvet, kiszámolják az idegenforgalmi adót és nyomon követik a költségeket.

Alkalmanként igénybe vehetünk extra szolgáltatásokat is, mint a lakberendezés, bebútorzás, egy cégnél például 25 euró plusz áfás óradíjért.

Mennyibe kerül a segítség?

A különböző ingatlankezelő cégeknél és különböző csomagok esetében ez a széleskörű szolgáltatás már eléri a teljes bevétel 23-35 százalékát. Aki persze személyesen el tudja végezni az adminisztráció vagy a recepció feladatait, az bérelhet csupán takarító személyzetet is. Egy 40 négyzetméteres lakás takarítása 14-18 000 forintra jön ki, Budapesten.

Ha szükségessé válnak, a speciális takarítások természetesen ennél jóval drágábbak. Takarítani minden vendég után kell, tehát minél rövidebb időre foglalnak szobát a vendégek, annál nagyobb lesz a költségünk. Ha viszont csak recepciós és marketing szolgáltatásokat szeretnénk, az megvehető havi 20 ezer forintért.